De specificaties

functie
Wonen, werken en leasure
Locatie
Den Haag

Aan de Prinses Beatrixlaan, pal aan de metrohalte, ligt momenteel een lege bouwkavel. Met een Haagse stedelijke plint van 25 meter hoog is hier het gebouw LECH ontworpen, met twee torens van 72 meter hoog. LECH verwijst naar het letterlijke hoogste punt, waar de Nederlandse koninklijke familie jaarlijks een bezoek aan brengt.

In 2019 won Peak Development, tezamen met APF International de tender van Staedion. Samen met  investeringspartner Zinc Real Estate startte Peak het ontwerp van dit gebouw met een woon, werk en leisure programma. Het ontwerp, van de hand van OZ Architecten, beoogt een programma met een commerciële levendige plint, met ca. 13.000 m² kantoorruimte in de stedelijke plint van ca. 25 meter hoog met een uitloop van één verdieping in de twee torens. In de twee torens staan een hotel met ca. 200 appartementen gepland. Conform het Haagse beleid zal ca. dertig procent van het woonprogramma de sociale sector bedienen.

Prinses Beatrixlaan, Den Haag, Nederland
Daktuinen en zonterrassen

Op de toppen en schouders van LECH (de daken) zijn groene daktuinen en zonterrassen ontworpen. Het hoogwaardige ontwerp past in de corporate uitstraling van de Prinses Beatrixlaan. Deze laan kent diverse hoge gebouwen zoals het WTC, de Monarch, Prinsenhof, NH hotel, Haagse Poort, de Groene Toren en het rode gebouw Centre Court. Tussen het gebouw en de huidige KPN centrale wordt geen achterafstraat, maar attractieve ‘corporate gardens’ gemaakt. Dankzij de introductie van een passage vanaf de RandstadRail halte Beatrixlaan door het gebouw LECH en de oude KPN centrale, ontstaat een connectie met deze corporate gardens en een connectie met het Koningin Sophiepark.

Pocket Park

Naast het toekomstige gebouw is ook een pocket park bedacht, dat de connectie tussen het brede trottoir aan de Prinses Beatrixlaan en de plint verder verlevendigd. Onder het gebouw komt een tweelaagse parkeergarage, waar momenteel een innovatief mobiliteitsconcept wordt uitgewerkt. Omdat de locatie met het openbaar vervoer goed verbonden is (tussen centraal station en station NOI en naast halte Beatrixlaan) is hier meer behoefte aan een concept dat deelauto’s, deelfietsen en OV verbindt. Na de oplevering breekt een nieuw tijdperk vol levendigheid aan voor de Prinses Beatrixlaan.

Bekijk ook deze projecten

Klaprozenweg

Glashaven

Rivierstaete